Pages

Tuesday, November 16, 2010

Kaki dan Leher ayam

Suatu petang, kaki ayam dan leher ayam berada dalam satu mangkuk. Setelah digaul dengan kunyit dan garam,maka kedua2 sahabat tersebut akan dimandikan di dalam minyak panas. Dengan rase sedih dan hiba bercampur dgn duka dan x gembira, leher bertanya kepada kaki :

Leher : Kaki, kenapa kita selalu di makan manusia. Tidak teringin kah kau nak melarikan diri.

Kaki : Aku juga merasa sedih leher. Tapi apakan daya aku. Sejauh mana aku lari aku tetap akan menjadi santapan manusia.

Leher : kan best jadi mcm kepak. Boleh terbang melarikan diri. Xde lah dia bersama kita di dalam bekas nie.. isk..isk........ (esak si leher ayam)

Kaki : Kau leher kenapa plak kau tidak melarikan diri? (tnye kaki dgn perasaan pelik)

Leher : Bagaimana aku hendak melarikan diri. Aku tiada kaki untuk berlari. Aku tiada kepala untuk melihat. Aku tiada kepak untuk terbang. Aku redha..(esak leher semakin kuat)

Kaki : Kesian kau leher...

Leher : Yang kau plak kaki kenapa x lari kn diri? (tnye leher kepada kaki)

Kaki : Mcm mne aku nak lari. Kepak sudah tiada. Siapa nk pkai kn aku kasut.. uwarrrrrrrr.... (kaki menangis sepuas-puas nye melepaskan kesedihan yang terbuku di celah-celah dada)

Leher : Kenapa kau nk guna kepak?? (tnye leher dgn pelik) Bukan kah kau memang berkaki ayam???

Kaki : ????????????? Ye x ye gak... ?????

Belum sempat kaki melarikan diri, dia telah diambil dan berenang-renang lah kaki bersama-sama leher di dalam minyak panas sambil meratapi nasib mereka............

No comments:

Post a Comment