Pages

Friday, December 31, 2010

Jawab Tag Kwn Comel (^_^)

Line tengah laju so bolehlah aku jawab soalan-soalan ini yer walaupun aku menipu sikit-sikit dalam jawapan. Hahahaha..Qilah jgn marah yer sayang.. hehehehehe...

1) Apa benda penting dalam hidup korang?
Kalau aku cakap family boleh ker? Tapi family aku bukan benda.. Adeh.. Macam mana ini. Keliru ku keliru hendak jawab.. Hahahaha... Kalau benda aku lebih pentingkan handphone, laptop and my new Broadband.. ahahkssss...

2) Benda terakhir yang korang beli guna duit korang?
Tadi kat cafe aku beli nasi goreng. Tapi lepas tu aku beli sky juice.. Kiranya benda terakhir aku beli air sky juice.. Yeh.. Aku yakin dengan jawapan aku....

3) Di manakah korang melangsungkan perkahwinan korang dan apa temanya?
Adeh..hehe.. Aku nak melangsungkan perkahwinan aku dekat Japerun Merlimau ( kalau hotel tak mampu sangat pula. Tapi mane tahu rezeki.. Ahaksss ) dan tema yang aku nak adalah Fairytale :)

4) Adakah korang tengah bercinta sekarang?          
Auch.... like this question.. 
Yes!!! I'm in love with Mohd Shidiq Fadhill :)

5) Berapa lama korang akan mencintai kekasih korang? 
InsyaAllah selagi dia menyintai aku.. eee...Jiwang aku... Sampai akhir nafas aku..

6) Di mana korang selalu jumpa dengan kekasih korang?
Di cafe Poly.. ahaksss.. tempat paling popular... 

7) Novel/buku/majalah yang terakhir di beli?
Buku latihan untuk aku tulis nota.. hahahaha.. Harga rm5 ke atas :p

8) Nama penuh korang?
Nurasyikin binti Yusof

9) Antara mak dengan ayah, mana lebih rapat ?
Of course my mom ( mak ) sebab ayah garang... Kalau rapat nanti kena lipat.. 

10) Namakan orang yang betul korang hendak jumpa dalam hidup korang?
Rusnah binti Omar ( my lovely mom ) kalau boleh biar hari-hari depan mata..
Nak jumpa PM.. Nak cakap "i'm not a terrorist" macam dalam cite SRK tu... hehe..

11) Adakah korang basuh baju sendiri?
Kalau di rumah mesin comel tolong basuhkan. Kat poli nie kena basuh sendiri :(

12) Di manakah tempat betul-betul korang hendak pergi?
Fresh Place 

13) Pilih satu..peluk or cium?
Peluk. Rasa kasih sayang. Tolong peluk erat-erat yer.. 

14) Beritahu 3 benda tentang orang yang beri tag?
Kuat merayau
Suka makan kepak ayam
Suka tengok cerita korea

15) Lima benda yang paling disayangi dalam hidup?
My family (tapi bukan benda ye)
Handphone N-Series aku
Laptop Acer aku
Broadband Celcom aku
My necklace +  ring  + chebear (majuk chebear xletak nama dia..hahahahahaha)

16) Lagu yang paling korang suka dan selalu dengar?
Lagu jiwang 

17) Bila tarikh lahir dan di mana korang sambut tahun lepas?
20 Julai.. Tak sambut pun..

18) 5 Rakan blogger yang nak tag?

P/S : Aku hendak kongsikan kesan dari aku menjawab semua soalan PMR ini, Aku berjaya meletihkan tangan aku dan berjaya menambah satu lagi post tanpa aku berfikir panjang tentang tajuknya.. Tag lagi ramai2 pada aku.. Hahahahaha... Yang kena tagged tu rajin-rajin lah jawab soalan KILLER nie ok.. (^_^)

Thursday, December 30, 2010

Budaya CINTA di Kampus

Perlukah? aku baru terbaca berita di Metro di ruangan Bistari yang mengatakan cinta di kampus mampu mencetuskan fenomena tdak terkawal dan dikhuatiri akan menyebabkan mahasiswa tergelincir dari tujuan asal mereka ke menara gading. Fokusnya di sini " Benarkah"?

Bagi sesetengah mahasiswa berpendapat isu ini memang benar dan ada juga sesetengah mahasiswa berpendapat isu ini tidak benar. Tetapi sekiranya bercinta sesama kampus menjadi isu besar bagaimana pula dengan isu mahasiswa bercinta dengan orang luar? Sedangkan dua situasi ini merujuk kepada isu yang sama.

Bagi pendapat aku yang juga seorang mahasiswi, bercinta sesama kampus tidak menjadi kesalahan asalkan mahasiswa/mahasiswi tahu untuk membezakan dan membahagikan masa antara pelajaran dan kekasih.Ada juga yang menjadikan kekasih sebagai penyebab untuk dia berjaya di dalam kampus. Adakah perkara ini menjadi kesalahan?

Dan isu kedua yang dibangkitkan adalah "Adakah hubungan sewaktu di kampus boleh berkekalan hingga ke jinjang pelamin?" Isu ini adalah sensitif. Jodoh pertemuan semuanya terletak di tangan Tuhan. Ada juga yang berkekalan tetapi ada juga yang tidak.So kepada semua mahasiswa/mahasiswi. Anda boleh fikir mana yang baik dan mana yang buruk untuk anda. Yang penting ingat perkara pertama anda ke menara gading adalah untuk belajar.

p/s : Aku bercinta juga and aku belajar juga. (hahahahaha)


Wednesday, December 29, 2010

Biar Malam Peneman Sepi

"Aku tak suka kau! Aku nak cerai dengan kau. Kau sial. Kau tak layak jadi suami aku!! " jerit Isya dengan kuat.

Pang!!!!!!!! Satu tamparan singgah di pipi Isya sehingga Isya terjatuh di atas lantai.Itulah kali pertama Ilham melepaskan tamparan di pipi Isya. Mungkin sudah tidak tahan dengan cacian Isya terhadap dirinya.

"Kau memang lelaki tak guna!!", jerit Isya seraya berlari keluar dari bilik meninggalkan Ilham termangu sendirian di dalam bilik. Isya berlari sekuat hati. Mahu berlari dan meninggalkan rumah yang tidak pernah memberi kebahagiaan pada diri dia. Ilham dikahwini atas permintaan orang tua yang hendak mengukuhkan perniagaan di antara mereka. Bukan kehendak Isya mahupun Ilham. Ilham juga tidak pernah menyentuh Isya walaupun sudah hampir enam bulan Isya menjadi isterinya yang sah.

Isya berlari menuju ke perhentian bas. Hari semakin lewat malam. Dua orang pemuda kebetulan sedang lepak-lepak di perhentian bas sambil rokok di tangan. Asap berkepul-kepul ke udara. Kedua-dua lelaki terbabit memandang Isya dengan pandangan yang tajam. Isya perasan dengan renungan pemuda-pemuda tersebut. Isya berasa tidak sedap hati dan mula pergi meninggalkan mereka. Isya diekori dari belakang oleh dua pemuda tersebut. Isya mula berlari tetapi larian pemuda-pemuda tersebut berjaya mengalahkan Isya.

Tangan Isya dipaut dengan kuat. Mulut Isya ditutup dengan telapak tangan. Isya meronta-ronta untuk lepaskan diri. Tetapi tiada siapa yang lalu di kawasan itu. Isya menyesal kerana ikutkan hati marahnya pada Ilham. Isya cuba untuk lepaskan diri tetapi tidak berjaya. Isya ditampar sehingga Isya tidak sedarkan diri. Isya diseret untuk dibawa ke satu kawasan yang sunyi. Tiba-tiba cahaya lampu menyuluh ke arah pemuda-pemuda tersebut. Ilham datang tepat pada waktunya. Ilham bergaduh bersama pemuda-pemuda tersebut demi menyelamatkan Isya. Demi menyelamatkan maruah seorang wanita yang bergelar isteri. 

Di saat Ilham sedang bertumbuk, satu batang kayu telah menembusi perut Ilham. Darah meleleh keluar dari perut Ilham. Hanya rintihan yang kedengaran dari mulut Ilham. Kedua-dua pemuda tersebut lari meninggalkan Ilham dan Isya yang tidak sedarkan diri di tepi jalan.

Isya berasa perit ketika membuka mata. Cahaya lampu menerjah mata Isya. Isya terpinga-pinga. Kelihatan mama Isya duduk bersebelahan Isya.

"Mama, Isya di mana ma?", Isya memandang sambil memandang mamanya. Kelihatan wajah mamanya sugul.

"Isya di hospital sayang tapi jangan risau. Isya baik-baik saja sayang. Cuma.... ", mama Isya tidak meneruskan kata.

"Cuma kenapa ma?", tanya Isya cemas.

"Cuma Ilham sayang. Ilham sekarang ada di Unit Rawatan Rapi. Ilham kehilangan banyak darah ketika menyelamatkan Isya". Isya terkejut dengan apa yang dikatakan oleh mamanya.

"Ma,Isya nak jumpa Ilham. Bawa Isya jumpa Ilham ma...." Isya sudah menangis teresak-esak. Mama Isya tidak sampai hati melihat keadaan Isya. Mama Isya meminta jururawat membawa kerusi roda untuk Isya. isya didudukkan di atas kerusi roda. Isya dibawa oleh mamanya untuk berjumpa Ilham. Kelihatan mama dan papa Ilham di luar pintu ICU. Papa Isya juga kelihatan di situ. Semua nampak sedih. Isya di bawa berdekatan pintu ICU. Dari luar Isya dapat melihat keadaan Ilham. Sayu hati Isya melihat keadaan Ilham. Airmata Isya semakin deras mengalir melihat keadaan suaminya. Ilham seolah-olah tidak bermaya. Doktor masih berusaha menyelamatkan Ilham.Tetapi tuhan lebih sayangkan Ilham. Khabar yang diberi oleh doktor membuatkan Isya tidak berjaya mengawal kesedihan. Isya menjerit sekuat hati. 

Satu minggu sudah berlalu. Jenazah Ilham juga sudah selamat dikebumikan. Isya kini kembali ke rumah yang memberi seribu satu kenangan ketika Isya bergelar isteri. Walaupun Isya tidak pernah disentuh tetapi Isya dihormati oleh Ilham sebagai seorang Isteri. Cuma sikap Isya yang tidak pernah mahu menerima kasih sayang dan keprihatinan Ilham ke atas dirinya. Isya menyesal dengan tindakannya terhadap Ilham.

Isya naik ke tingkat atas dan memasuki bilik tidur Ilham. Ini adalah kali pertama Isya memasuki bilik Ilham. Isya mendekati meja Ilham. Sekeping gambar perkahwinan mereka tersemat indah di dalam bingkai gambar dan diletakkan di atas meja. Isya duduk di atas bangku sambil melihat gambar itu. Kelihatan dua ayat yang bertulis, 

" Abang sayang Isya sepenuh hati abang. 
Izinkan abang untuk menjaga Isya seumur hidup abang "

Airmata Isya mengalir deras. Isya menangis sendirian sambil memeluk gambar di dalam pelukannya.

"Maafkan Isya,abang"

Monday, December 27, 2010

Jangan selalu menyalahkan wanita

Aku sebagai seorang wanita ingin bersuara bagi pihak wanita. Aku ada terbaca satu blog ( biarlah rahsia ) yang selalu menyalahkan wanita di dalam sesebuah perhubungan. Wanita memang telah dijadikan sebagai satu dari makhluk Allah atau hamba Allah yang mempunyai sifat terlalu sensitif, terlalu lembut, dan terlalu halus. Kerana sifat ini lah telah maka muncullah kaum Adam untuk melengkapkan sifat yang ade pada seorang wanita. Untuk memudahkan bicara, hitam lawannya putih.

Ada sesetengah wanita apabila lahirnya perasaan cinta dalam diri dia, dia merasakan diri terlalu istimewa. Istimewa kerana disayangi dan dihargai. Kesan dari perasaan yang wujud kadang kala mendorong wanita untuk berkongsi kepada semua bahawa dia telah dimiliki. Walaupun mungkin sekadar CINTA tetapi sifat wanita terlalu unik. 

Salahkah jika seorang wanita mengaku yang dia memang telah dimiliki atau dalam bahasa sekarang "aku dah couple dengan si polan " ? Adakah dengan luahan ini sahaja perempuan telah dilabelkan sebagai seorang yang tidak tahu malu dalam bercinta? Tetapi bagaimana pula sekiranya lelaki sendiri yang meluahkan "aku dan couple dengan si minah " ? Kenapa tiada yang mengatakan lelaki ini tidak mempunyai perasaan malu?

Pertanyaannya : Salahkah luahan ini??

Perempuan dilabelkan tidak tahu malu sekiranya meletakkan gambar bersama kekasihnya di mana-mana laman sosial. Mungkin benar. Tetapi sebagai seorang lelaki yang merangkap kekasih kepada si wanita kenapa tidak menegur sekiranya mengetahui kekasihnya (si perempuan) meletakkan gambar di laman sosial? Kenapa terus melabelkan perempuan sebagai golongan yang tidak tahu malu? 

Sebagai seorang wanita, anda harus menjaga batas-batas anda. Benar.. dan sebagai seorang lelaki juga anda perlu mengetahui tanggungjawab anda untuk membimbing wanita. Bukan terus melabelkan wanita sedemikian. Walaupun aku bukan mempunyai sifat-sifat seperti di atas tetapi aku bersuara bagi pihak wanita. Sudah terlalu banyak isu yang selalu menuding kepada wanita.


Kepada wanita-wanita di luar sana..
Renung-renungkan agar kita tidak terus menjadi cemuhan orang lain.



Saturday, December 25, 2010

Rokok ooo Rokok

Aku pandang bibir dia, habis satu rokok satu lagi rokok dinyalakan. Aku hanya mampu mendiamkan diri. Aku pandang bibirnya yang dulu merah kini ada warna-warna hitam yang menutupi seri bibir itu. Aku terus diamkan diri.

Orang yang terhidu asap rokok lebih berisiko untuk terkena penyakit berbanding orang yang hisap rokok. Sekiranya anda sayangkan orang lain, jangan musnahkan mereka dengan ini. Anda juga mampu selamatkan mereka.

Asap rokok berbahaya kepada orang lain kerana kandungannya yang merbahaya. Mungkin segelintir daripada kita hanya memandang remeh terhadap perkara ini.


Nikotin merupakan salah satu dadah yang bertindak terhadap pusat saraf di otak yang menyebabkan perokok terangsang pada peringkat awal tetapi diingatkan bahawa perokok akan disusuli dengan  kemurungan. Corak penagihan terhadap dadah berat sama seperti Cocaine, Amphetamine, dan Morphine. Nikotin meningkatkan penghasilan bahan kimia yang dinamai dopamine. Nikotin menyebabkan perubahan-perubahan berikut di dalam tubuh antaranya;

  • Peningkatkan kadar denyutan jantung.
  • Pengecilan salur darah dan kenaikan tekanan darah.
  • Peningkatan kepekatan asid lemak di dalam badan yang menyebabkan alteri tersumbat.


Kebanyakan kematian akibat tabiat merokok adalah berpunca daripada tar. Bahan tar apabila memasuki sistem tubuh secara automatiknya akan berubah menjadi suatu bahan yang dikenali sebagai Epoksida. Epoksida berbahaya kerana akan mencetuskan pertumbuhan sel yang tidak normal pada organ dalaman.

Karbon monoksida ialah gas yang tidak berbau dan tidak berwarna serta lebih mudah bercantum dengan hemoglobin darah berbanding oksigen. Keadaan ini tentu akan menjejaskan keupayaan darah untuk membekalkan oksigen kepada tisu-tisu tubuh. Bagi menampung kekurangan ini, jantung dan paru-paru terpaksa bekerja kuat. Karbon Monoksida juga boleh merosakkan dinding alteri menyebabkan berlakunya sakit jantung di kalangan perokok.



Kepada semua, katakan tidak pada rokok. ^_^

Buat mu IBU


Buatmu Ibu 

Ibu bergenang air mataku
Terbayang wajahmu yang redup sayu
Kudusnya kasih yang engkau hamparkan
Bagaikan laut yang tak bertepian

Biarpun kepahitan telah engkau rasakan
Tak pula kau merasa jemu
Mengasuh dan mendidik kami semua anakmu
Dari kecil hingga dewasa

Hidupmu kau korbankan
Biarpun dirimu yang telah terkorban
Tak dapat kubalasi akan semua ini
Semoga Tuhan memberkati kehidupanmu ibu

Ibu kau ampunilah dosaku
Andainya pernah menghiris hatimu
Restumu yang amatlah aku harapkan
Kerana disitu letak syurgaku

Tabahnya melayani kenakalan anakmu
Mengajarku erti kesabaran
Kau bagai pelita di kala aku kegelapan
Menyuluh jalan kehidupan

Kasihanilah Tuhan ibu yang telah melahirkan diriku
Bagaikan kasih ibu sewaktu kecilku
Moga bahgia ibu di dunia dan di akhirat sana...

Kasih sayangmu sungguh bernilai
Itulah harta yang engkau berikan
Ibu... dengarlah rintih hatiku untukmu ibu

Pergi Tak Kembali

Berkongsi dari facebook kakak aku sendiri


Pergi Tak Kembali

Setiap insan pasti merasa
Saat perpisahan terakhir
Dunia yang fana akan ditinggalkan
Hanya amalan yang dibawa

Terdengar sayup surah dibaca
Sayunya alunan suara
Cemas di dada...lemah tak bermaya
Terbuka hijab di depan mata

Selamat tinggal pada semua
Berpisahlah kita selamanya
Kita tak sama nasib di sana
Baikkah atau sebaliknya

Amalan dan takwa jadi bekalan
Sejahtera bahagia pulang...ke sana

Sekujur badan berselimut putih
Rebah bersemadi sendiri
Mengharap kasih anak dan isteri
Apa mungkin pahala dikirim

Terbaring sempit seluas pusara
Soal-bicara terus bermula
Sesal dan insaf tak berguna lagi
Hancurlah jasad dimamah bumi

Berpisah sudah segalanya
Yang tinggal hanyalah kenangan
Diiring doa dan air mata
Yang pergi takkan kembali lagi


Damailah abang di sana. Kami sentiasa berdoa untuk abang. Semoga roh abang ditempatkan di kalangan hamba-hamba yang soleh. Semoga roh abang dicucuri rahmat dari Allah S.W.T. Jasa baik dan segala kenangan bersama abang akan tetap terpahat dalam jiwa kami sekeluarga. Al-Fatihah untuk arwah Mohd Nazri bin Yusof.... 

Aku punya hati

Dulu aku dilahirkan dalam keluarga yang susah. Aku pernah merasa bagaimana hidup dalam rumah yang tidak berlampu. Aku pernah hidup dalam rumah yang bocor bersama adik beradik yang ramai. Aku pernah berlari mencari baldi setiap kali hujan turun bagi menampung hujan kerana bumbung rumah yang bocor. Aku pernah mengalami hidup hanya bertemankan pelita. Dengan pelita itu aku mentelaah pelajaran.Aku pernah hidup tanpa menjamah nasi untuk beberapa hari. Hanya lempeng menemani kami adik beradik. Tapi aku bersyukur. Aku tidak pernah merungut.

Memang aku dilahirkan dalam keluarga yang susah. Dan diri aku sendiri tidak pernah meminta apa-apa dari keluarga aku untuk kesenangan aku. Aku tidak mahu menjadi beban. Pernah aku ditawarkan untuk menyambung pelajaran di tingkatan 6. Dua minggu aku ke sekolah dan akhirnya aku berhenti kerana aku tidak mampu untuk membayar yuran. Aku malu untuk meminta duit yuran pada orang tua aku. Dan pada pagi itu seperti biasa emak datang dan kejutkan aku untuk ke sekolah. Tapi dengan alasan aku cakap aku tidak mahu lagi ke sekolah.Bosan. Sedangkan dalam hati aku menangis. Aku nak ke sekolah. Aku nak berjaya macam orang lain. Tapi aku tidak mahu bebankan keluarga.

Bila aku berhenti belajar, aku terus kerja kilang dengan harapan untuk menolong keluarga. Setiap bulan aku akan bagi duit pada emak dan abah. Aku akan belikan makanan untuk adik-adik aku. Walaupun aku bukan anak yang sulung, tapi ini diri aku. Hati aku. Aku tidak pentingkan diri untuk kesenangan adik beradik aku. Akudah biasa hidup susah. Aku pernah jual jambu waktu aku di sekolah menengah. Malu??? Aku tolak tepi semua malu aku untuk duit belanja aku hari-hari di sekolah. Aku tidak buat kerja yang salah.

Aku tidak mahu membebankan sesiapa. Aku tidak mahu orang bersusah-payah demi aku. Aku punya kudrat untuk aku berdikari. Jika aku selekeh berpakaian, bukan kerana aku tidak ada duit untuk berbaju baru, tetapi kerana aku merasakan pakaian itu masih mampu untuk menutup tubuh aku. Jika aku keluar berjalan, biar orang pandang aku seperti orang kampung asalkan aku tahu, pakaian yang aku guna adalah dari titik peluh aku sendiri, dari duit aku sendiri. Aku gembira jika aku tidak bebankan sesiapa. Itulah diri aku...

Thursday, December 23, 2010

Haruskah wanita diherdik?

Coretan ini aku inspirasikan dari seorang kawan.

Kisah seorang lelaki yang menindas perempuan yang pernah menjadi cinta hati. Perlukah? Bila sayang semuanya indah, bila putus semuanya hina. Kenapa? Bila bercinta sanggup berhabis duit, bila putus semua diungkit. Perlukah? Kenapa semua ini harus terjadi. Sekiranya benar-benar tiada jodoh kenapa harus diungkit setiap saat bersama apabila putus?? Memburuk-burukkan perempuan yang pernah dia sayang suatu ketika dulu?? Pertama kali aku mendengar kisah lelaki seperti ini. Mungkin tidak semua lelaki begini dan ada juga perempuan yang berperangai seperti ini. Tetapi perlukah perkara-perkara itu diungkit?

"Aku nak kau pulangkan duit aku selama aku dengan kau.. Kau perempuan sundal.. "

Ayat apa ini? Haruskah?? Kenapa lelaki harus bersifat begini. Memaki-maki insan yang dia sendiri pernah sayang. Adakah kerana dia tidak dapat terima kenyataan kerana telah putus dengan perempuan ini ataupun dia sengaja untuk menggunakan kuasa lelaki dia untuk puaskan hati dia sendiri??

Tapi untuk apa??? Masing-masing sudah mempunyai kisah hidup dan perjalanan hidup masing-masing. Sudah ada pasangan masing-masing. Jadi untuk apa lagi masih mengungkit kisah lama? Kenapa mesti memaki hamun perempuan, ugut dan cakap yang bukan?? Adakah perempuan hanya untuk ditindas? Nauzubillah.. Jauhkanlah dari aku benda-benda macam ini.

Wahai kaum wanita dan kepada temanku ini,
Bersabarlah dalam menghadapi semua ini. InsyaAllah satu hari nanti ade keadilan untuk kita, para-para wanita.

Kepada kaum Adam;
Jagalah maruah seorang wanita sebaiknya. Bukannya untuk dimaki, diherdik sesuka hati. Kelak satu hari nanti kau akan terima pembalasan yang sama. Mungkin kaum wanita tidak berupaya untuk melawan. Tapi ingatlah, hidup ini ibarat roda. Mungkin hari ini kamu berada di atas dan menjadi raja, melakukan sesuka hati. Tapi ada pembalasan untukmu suatu hari nanti.

Jangan tindas wanita

Berfikir aku lagi. Kalaulah aku mengalami benda yang sama, apa yang akan aku lakukan?

Wednesday, December 22, 2010

Marah????

Rehatkan minda..
Tanya pada diri sendiri..

Adakah anda pernah bertanya kepada diri anda setelah anda melepaskan kemarahan?
Benarkah tindakan yang aku lakukan tadi?
Atas kesalahan apa aku marah?
Patutkah aku marah?
Berbaloikah aku marah?



Pelbagai emosi yang menguasai fikiran manusia sehingga kadangkala manusia sendiri
tidak dapat untuk memikirkan baik atau buruk setiap kelakuan.

Sebagai contoh situasi di mana Seseorang terlanggar anda

Anda terus marah dan melemparkan kata-kata kesat. Pernahkah anda berfikir
kemungkinan orang yang melanggar anda itu tidak sengaja. Kenapa harus marah?
Kenapa harus melemparkan kata-kata yang tidak sepatutnya sedangkan sekiranya
kita merenung kedalam diri kita, tidak mustahil anda juga pernah atau akan
mengalami situasi yang sama satu hari nanti. Jadi kenapa harus marah?

Bagaimana untuk meredakan kemarahan?

Sekiranya anda berada dalam emosi yang tidak stabil, cuba ambil masa untuk
tenangkan diri anda.

Cara yang terbaik untuk diri sendiri.

1) Basuh muka dan leher anda ataupun adalah lebih baiknya anda mandi bagi meredakan
kemarahan anda.

2) Bagi yang Islam, anda boleh mengambil wuduk dan melakukan solat sunat ataupun
membaca ayat-ayat suci Al-Quran.

3) Tidur juga merupakan salah satu cara yang terbaik bagi mengawal emosi ketika anda
berada dalam keadaan yang marah.

4) Lakukan aktiviti yang anda gemari bagi melupakan kemarahan anda.

Tuesday, December 21, 2010

Menuding jari

Inspirasi tajuk dan cetusan idea dari member chatting...
(Mat) bukan nama sebenar..


Kadang kala bila aku fikir memang betul status ni. Kehidupan manusia secara majoriti nya sukar untuk mengakui kesalahan dan lebih suka untuk meletakkan kesalahan itu di bahu orang lain.
Kenapa?

Mungkin bagi sesetengah individu berpendapat mereka tidak pernah melakukan kesalahan sedangkan kesalahan itu telah nyata-nyata dilakukan. Ada juga yang kadang kala mereka merasakan ego mereka tercabar apabila mereka mengakui kesalahan yang mereka lakukan.

Kerana itulah sesetengah individu ini lebih suka untuk menuding jari pada orang lain. Sehinggakan orang yang tidak berkaitan terkena tempias. 
Ini realiti kehidupan. Realiti kehidupan di mana manusia tidak pernah puas dengan apa yang ada di depan mata.
Tapi kenapa mesti menuding jari?
Apa yang harus dilakukan...

Tanya pada diri sendiri, 

Betulkah tindakan aku sekiranya aku menuding jari pada orang lain?
 Sempurnakah segala sifat-sifat aku sehingga aku tidak mampu menerima kesalahan orang lain?
Baikkah aku sekiranya aku tidak mampu memaafkan kesalahan orang lain?
Baguskah aku jika menuding jari?
Salahkah aku memohon maaf sekiranya aku telah melakukan kesalahan?

Minta maaf tidak bererti kita tewas, kita kalah, kita pengecut. Maaf walaupun cuma dengan satu perkataan tetapi mempunyai nilai yang amat tinggi.



Monday, December 20, 2010

Ulser Mulut

Masuk hari ini sudah dua hari aku ulser dalam mulut aku ni. Mula-mula di bawah lidah but now dah ke pipi dan juga ke tekak. Adeh.. Aku nak telan air pun aku fikir lebih dari satu kali. Sakit oooo.... Aku pun search kat internet nak tahu macam mana cara-cara yang terbaik untuk aku hilangkan ulser aku nie.

So sekarang nie, yang pertama kali dari member aku;

"kin, bagus kau makan mee soto", suggestion nie dari member aku. Belum lagi aku cuba coz kalau minum air pun aku dah rase sakit, apatah lagi kalau aku makan. Kalau mulut aku tak sakit, confirm sudah 2 bungkus aku telan mee soto tu.. hehehe

Then yang pernah aku buat kalau aku kena ulser dulu;

1) Air garam
Aku kumur air garam.Bila aku kumur rasa macam takde kesan jer. Then aku letak jer terus garam dekat ulser aku. Aduhhhhhhhhhhhhhh... automatik meleleh air liur aku non stop. Mula-mula memang rase macam ok tapi bile kesan garam tu dah abiz, mula lah sakit.

2) Colgate aka Ubat gigi
Then aku guna ubat gigi. Sama macam bila aku guna garam tapi macam beranginlah sikit bila aku letak ubat gigi dekat ulser aku. Kadang-kadang elok, kadang-kadang x elok.

3) Makan aiskrim vanilla.
Yang ni paling best. Aku ada dengar benda yang sama. Kebiasaannya aiskrim ini untuk kanak-kanak tapi bagus juga untuk mengurangkan kesakitan.

4) Oral Aid atau BOnjela
Kebiasaannya ada di farmasi dan kedai-kedai ubat. Pasaraya pun ada jual ubat ni. Tapi kalau tetap teruk, better kita bersama-sama beratur dan bersatu-padu untuk jumpa doktor. Tapi make sure doktor yang anda hendak jumpa adalah doktor yang cantik-cantik bagi pesakit lelaki dan juga doktor yang kacak-kacak bagi perempuan.

5) Bawang putih dan Asam Keping
Maklumat yang baru aku baca tadi mengatakan bawang putih dan asam keping juga berkesan untuk menangani masalah ulser ini dengan cara potong dan tekapkan bawang putih atau asam keping di tempat ulser.

6) Watermelon Frost
Ubat yang dikatakan mujarab juga untuk mengatasi masalah ulser. Cepat mengecutkan ulser dalam masa yang singkat. Tapi berapa lama singkat tidak dapat dikenalpasti. Tapi ubat ini merupakan tradisi dari orang cina dan dijual di kedai-kedai cina.

Kesimpulannya aku kena pergi beli bawang putih, garam, asam keping.. Fuh..boleh buat masak asam pedas. Tapi tidak salah untuk mencuba selagi benda dan cara-caranya adalah logik dan boleh diterima akal.

Sunday, December 19, 2010

Update Blog Wit M.E.R.A.N.T.A.U

Wah akhirnya aku berjaya jga update blog aku.. Rindu gile2 dgn blog aku nie walaupun xde org yg nk baca.. hahaha.. Aku nak kongsi skit dgn korang satu cerita nie. Sama ada korang dh tgk atau belum tu aku x thu lh. Tp klu korang lom tgk korang gi lh cari crita nie.. Mmg best, aksi yg menarik dan byk pengisian yg blh kita ambil dr crite nie..


Ceritanya bermula dengan satu tradisi daripada orang minangkabau yang mana setiap anak lelaki harus merantau dari kediaman untuk mencari hidup yang baru dan rezeki yang baru. Yuda meninggalkan kampung halaman untuk meneruskan tradisi nenek moyang mereka. Dan Yuda berniat untuk mengajar ilmu silat di kota jakarta.

Sepanjang perjalanan Yuda ke kota Jakarta, Yuda di temani seorang lelaki yang juga mempunyai salasila keturunan yang sama dengan Yuga. Harus merantau demi tradisi orang kampung. Setibanya di kota Jakarta, Yuda menumpang teduh di salah satu tempat pembinaan kerana rumah yang harus diinap oleh Yuga telah dirobohkan. Pada keesokkan harinya, ketika Yuda sedang menikmati sarapan pagi di salah sebuah gerai kecil, dompet Yuda telah dicuri oleh seorang anak kecil yang bernama Adit. Di sinilah bermulanya perkenalan antara Yuda dan Astri (kakak kepada Adit) dan konflik-konflik yang aku suka.... Jeng..jeng..jeng....

Konflik yang menarik perhatian aku sebenarnya adalah apabila Yuda sanggup mengorbankan diri untuk mempertahankan seorang wanita yang ditindas oleh lelaki. Walaupun tanpa pertalian darah, tanpa adanya ikatan cinta tapi demi tanggungjawab Yuda sanggup bertempur sehingga akhirnya Yuda meninggal di tempat pertarungan. Tapi pemergian Yuda penuh bermakna kerana Astri dan Adit berjaya diselamatkan dari menjadi mangsa lelaki yang tidak berperikemanusiaan.

Aksi aku : ( tibe part Yuda meninggal tu sbb kena tikam dek mat saleh, aku dah nanes dah.. uwarrr.. sedey youuuuuuuuuuuuu )

Komen aku : ( kan bgus klu Yuda tu hidup, leh dia kawen dgn Astri.. eeeeeee.. grm )

Kata-kata aku : ( Kan best kalau dalam dunia nie masih ade lelaki yang macam Yuda.. )

*jap lh.. bg aku lyn cite nie lg skali... best oooo.. hahahahahahaha...

Wednesday, December 1, 2010

Thanks pada awak

Dah lama saya rasakan ada something yang awak rahsiakan dari saya antara awak dengan dia. Tapi saya lempar jauh2 perasaan saya sebab saya tak nak salah sangka pada awak. Saye ingat lagi macam mana saya kenal awak. Tapi saya x thu awak ingat lg atau tidak. Masa dah nak dekat raya awak tanye saye pandai wat lemang atau x. Saya ckp saye x pndai buat tp sya pndai mkn jer. Pas tu awak ejek2 saya.. Kite gurau2..

Awak cakap kat saya mmg awak suke makan lemang. Awak nak makan lemang yang saye wat. Saya suke cara awak. Walaupun selalu bergaduh. Tapi awak ceriakan saya. Time raya awak janji raya ke dua awak nak datang umah saya. Tapi awak x dtg. Xpe.. saye x mrh awk. Sye thu awk sibuk dgn family awk.

Then one day awak tnye saye blh ker kalau awk masih nak dtg beraya kt umah sya. Sye ckp raya dh abx. Pas tu awak majuk. Then sya ajak awak gi umah kawan sye kebetulan dia ade wat umah trbuka. Awak pun setuju. Sye tkut nk jmpa awk mula2 sbb tu kn kali pertama sye jmpa awk? Sye swuh awk tggu saye kt SHELL and sye dtg jmput awk. Awk trkejut tgk dlm krete sy rmai org. Yelh, adik2 sye.. Hehe...

Pas dr ari tu kite semakin rapat berkawan. Saye senang berkawan dgn awk. Kite gurau2. Tapi aher2 nie ade somthing yang berlaku yang sye x thu. Kenapa? Saya puas pkir. tiba-tiba awk diam dan trus diam. Sye tahu ade something yang membuatkan awk mcm nie.

Awak igt lg x awak pernah ajak saye gi langkawi hujung tahun dpn. Saye ckp sye tkut laut. Awak ckp jgn risau awak ade. Sye epy. Tapi saya thu rncangan nie xkn trjadi. Awak dh semakin jauh dari sye. Awak dh pergi jauh. Sye x thu ape salah sye pd awak. Puas sye fkir.. Sye epy berkawan dgn awak tp prsahabatan kite mcm trhenti sekerat jalan.

Kalau sekrg awk tgh bahagia sye doakan kebahagiaan awak dengan dia. Xpe kalau awak dah abaikan saye. Sye doakn yang baik2 utk awak dgn dia smpai bila2..Terima kasih persahabatan yang awak telah berikan walaupun cuma sekejap tapi cukup bermakna untuk saya hingga aher hayat sya.. Kepada sesiapa yang mngetahui siapa "awak" maafkan saya.... Awak sahabat saya..

Monday, November 29, 2010

Seandainya Esok Hari terakhir Aku

Seandainya esok hari terakhir aku melihat dunia
Apa yang bermain dalam minda aku?
Apa yang akan aku katakan?
Apa yang aku ingin lakukan?

Seandainya esok hari terakhir aku
Aku ingin memohon kepada Mu ya Allah
Kau panjangkanlah usia aku
Berikanlah kesempatan kepadaku
Untuk beramal kepada Mu
Berilah kesempatan kepadaku
Untuk membalas jasa kedua ibu bapaku

Seandainya esok hari terakhir aku
Berilah aku peluang untuk memohon maaf
Kepada semua kenalan
Berilah aku peluang untuk mengucup pipi ibu dan bapa ku
Berilah aku peluang
Untuk aku mengatakan kepada mereka
Aku sayang mereka..

Seandainya esok hari terakhir aku
Ingin aku bersama-sama insan yang aku sayang
Ingin aku menghembuskan nafas terakhir aku
Di depan semua insan yang aku sayang
Ingin aku menatap wajah-wajah insan yang aku sayang

Tapi kenapa?
kenapa mesti aku menunggu
Kenapa mesti aku menunggu seandainya esok hari terakhir aku?
Kenapa tidak hari ini..
Kenapa tidak saat ini..
Ampunkan aku ya Allah...




Thanks to Kak ina

Dari semalam lagi aku nk tulis blog nk cite psal kwn aku yang sowg nie. Tapi aku bz wat report. Sekarang baru ada masa.. Aku nak ucapkan terima kasih banyak2 coz bg aku present. Maaf sangat-sangat owg terlelap mase akak nk balik pahang. Tu lh aku nie slalu jer tido lewat. Kdg2 wat kje smpai aku terlelap. Tido sambil duduk pun ade.

Last2 bile aku trsedar terus aku x igt apa dah. Aku perasan mcm ade owg pggil aku tapi mata aku berat sgt nk buka. Pas tu aku trdengar bunyi mesej kt tpon aku. Disebabkn tipon aku tu mmg volume pling besar punyer, wat kn aku trjga. Mesej dari kak ina.. Emmm.... Dia ckp dia dah balik pahang. Dia kejut aku tadi tp aku x bangun. Jht tol aku nie. Maaf yer kak ina... Pas tu dia cakap dia ade bagi something kt aku. Ade dalam beg laptop aku. Aku pun terus bangun and pergi kat beg laptop aku. Emmm...

Pas tu aku trnampak ade bekas bulat wrna pink. Comel... Hehehe... Aku pun buka and tgk ade dua pasang keronsang.. Emmm.. Mula-mula aku pk msti kak ina perli aku sbb butang tudung aku asyik hilang jer.. Hehehe... gurau jer kak.. :p pas tu bila aku keluarkan kerongsang tu aku tgk ade sampul wet raya.. emmm... aku buka tgk ade dwet dalam tu.. mmg aku trkjut gile mse tgk. Kenapa lh kak ina susah2. Ptut lh dia bg senyap2..

Bekas nie sekarang dah jadi koleksi butang-butang tudung aku.
Berguna jugak kan.. Ahaks..


Cantik... comel bekas nie... Suke tgk...


Dua pasang keronsang.. Hehehe..
Yang atas cantik ke yang bawah cantik?
(^_^)



Cantik sangat keronsang nie. Aku suke sangat tengok. Mase bezday aku pun dia ade bagi aku nyet2.. Comel nyet2 tu.. Tapi aku xde benda nk bg dia. Maaf ye kak ina. InsyaAllah bile aku dah kje nnti, kalau kite berjumpa, owg belanja akak mkn.. Hehehe.. Aku akn jaga baik2 kerongsang nie. Hehe.. dah masuk dalam beg dah nak bawa lek sarawak.

Thanks kak ina.....

Saturday, November 27, 2010

Sayang x semestinya dimiliki

Betol kata awak. Sayang x semestinya dimiliki. Kenapa malam nie aku tewas dengan perasaan aku? Adakah sebab aku takut kehilangan dia? Kalau takut kenapa x luahkn kepada dia? Mampukah aku nak luahkn pada dia? Kenapa aku xboleh nk luahkan pada dia? Ego ke aku nie?

Kenapa malam nie betol2 menguji perasaan aku.

"Sayang x semestinya dimiliki. Ada masanya kita kena lepaskan orang yang kita sayang untuk kebahagian dia.." Terima kasih Mohd Fitri Abdul Karim di atas kata-kata ini.

Mampukah aku nk lepas kan dia dari hidup aku. Siapa dia?? Biarlah aku jer yg thu siapa dia? biar lh aku sorg yg thu siapa org yg aku rindu. Perit mmg perit sekiranya aku terpaksa lepaskan dia. Tapi demi kebahagian awak, demi keselesaan awak, sye lepas kn awk. Walaupun berat, walaupun dengan linang air mata, sye rela lepaskn awak demi kebahagiaan awak.

Walaupun sye x mgkin memiliki awk, tp sy memiliki kenangan antara kita yg akn sye semat indah dlm kamus hidup sya.

Tapi sye trlalu merindui awak. Berlinang air mata sye setiap kali sye trigt awak. Maafkan sye kerana tewas dlm perasaan sye sendiri.

Pergi lh awak. Pergilah seandainya ini yang terbaik untuk kita. Aku redha.. Ya Allah, bantulah aku ya Allah.. Bantulah aku.....Berikan kekuatan kepada aku. Janganlah biarkan aku tewas dengan perasaan aku sendiri ya Allah....

Kuih Kuih Kuih

OK skrg nie aku nk crite psl kuih plak. Sekarang nie akk aku dh wat kuih untuk anta kt kedai. So cuti2 nie klu aku rajin aku tlg ler dia wt kuih. Kalau aku mls aku tlg mkn jer kuih yg dia wat pas tu aku komen. Komen aku tu biasa lh dua jer yg slalu aku ckp sma ada sedap atau x sdp. hahahaha.. Aku nk komen lebey2 aku nie bkn nyer chef msk pun. Stakat wat cekodok ikan blis aku lepas lah. hahaha...

Semalam aku tlg dia wat kuih so aku swuh ler adik aku tlg amk gmbr aku. Bkn aku nk tnjuk kn aku nie rjin, cuma aku sje nk penuhkn blog aku dgn cite2 aku nie ha. Dh nma pun blog aku kan. xkn nk semak dgn cite owg len plak. Hahaha.. Sorry yer kawan. Kdg2 aku nie laser skit.. Sje nk perli2 korang. Ahaks... yg mne lom ade blog, korang baca jer. Yg mne dh ade blog ape lg. Korang story jer pape dlm blog korang tu. Ahaks ^_^..



Yang nie proses utk wat kuih talam. Aku dh thu kenapa nama dia talam dua muka. Hahaha.. Mcm mnusia jgk. Ade yg talam dua muka. Depan putih, hati baik. Belakang mcm (*&*%&^%&.. Hati bkn men hitam lg. Tapi kuih talam nie walaupun atas putih bawah itam tp ttp sedap di mkn. Hahaha.. Tapi kalau mnusia plak yg luar putih dalam hitam, alamat nyer aku luku2 jer kn kepala org mcm tu..

Yg nie plak proses wat kuih karipap. Time aku x shat sgt lg. Tapi aku sje gatal2 nk tlg wat. haahaha... Tapi kejap jer. Pas aku siap bulat2 kn tepung tu, aku terus larikan diri. hahaha.. Mls aku nk wat kuih2 nie kalau aku x sht. Selsema dgn batuk. Nnti aku batuk masuk dalam kuih bru tahu. Hahaha.. Nanti aku dah lek sarawak xde lh lg aku wat mcm nie. Tggu aku lek bru dpt wat. Tu pun kalau akk aku ade wat kuih lg utk anta kt kedai. Ahaks....

Hari nie nyer cerita

Hari ni aku bgn kol 8lebey.. Mngntuk gile aku siap kn report yg x siap2 lg nie.. Hahaha.. Aku bgn tido trus aku gi trun bawah. Dgn belom cuci muka, gosok gigi, aku pekena kuih dulu. hahaha.. Best siot.. Pas tu akak aku plak ckp ari nie dia swuh aku masak. Aduh.. Aku pun dengan tahap kemalasan terus jer aku suwuh bala tentera amik ikan, udang, sayur kat dalam peti ais. Tetibe jer adik aku suwuh aku ajar dia masak. hahaha.. Pe lg aku pun terus setuju. Senang skit kjer aku.

Bile adik aku dah gi amk udang aku pun bersihkn udang and ikan tu utk aku msak. Aku swuh adik aku gi amk serai sbb aku nk wat ikan msk asam pedas. Adik aku yg lg sowg aku swuh dia potong kan bawang besar, bawang putih, dengan halia. Huhuhu..

Ok, dah siap smua bahan2 untuk masak, aku pun ajar lh adik aku cara nak masak asam pedas mcm mne. Tapi dia lom pndai lg nk budget asam, garam dalam kuah tu. So bab tu aku ler yg tlg tuangkan. Sayur aku dah siap goreng awal2. Pas goreng sayur aku goreng ikan plak. Pas goreng ikan, aku ajar adik aku masak sambal udang. Dia pun ikut apa yg aku swuh wat. Bagus2. Pas tu smpat aku pesan kt dia kalau nk masak sambal nie asam jawa kena perahkn dulu supaya udang x kecut. Dari dulu mmg aku msak mcm tu. Tu pun kak long aku yg ajar. Hehehe...


Sambal udang


Sayur sawi goreng


Ikan selar goreng


Ikan masak asam pedas campur bendi

Hehe..ni je lh yg aku masak untuk ari nie.. Kira byk jugak lah. Kalau nk aku masak lg tggu aku balik yer tahun depan.. hahahahah...

Friday, November 26, 2010

Awak kat mana?

Awak, awak igt lg x kite brkenalan kt mana? Mula2 kita kenal sye epy sgt. Walaupun kite slalu gaduh tp sye slesa dgn awk. Awk pun slalu ceriakn sye. Tapi sye pelik awak. Pelik bile tibe2 awak mcm nk jauhkn diri dari sye. Sye slalu buzz awk, sye slalu PM awk, tp awk x eply pun. Sye tkut nk msg awk kt tpon. Sye tkut ggu awk.

Awk, smlm sye mmpi awk. Muke awk sedih sgt. Awk ade mslh ker nk citer kt sye.? Knp awk abaikan sye? Knp awk dh x PM sye? Awk dh xnk kwn sye lg ker? Awk, sye suke kwn dgn awk. Sye xmgkin lupa kn kwn mcm awk. Wlupun kite x prnh jmpa, tp awk sudi dgr luahan hati sye. Awak.. sye rindu awk.. Awk kt mane???

PM lh sye.. Sye rndu awk.. Rndu sgt2 kt awk.. Bile sye on9, org pertama yg sye cari adalah awk. tapi bile sye tgk awk xon9, trus hati sye sedih. Sye rase mcm kehilangan sebahagian dari hidup sye. Walaupun awk x on9 sye ttp PM awk,sye ttp buzz awk dgn harapan awk akn PM sye bila awk on9. Tapi..... Awk,awk kt mane. Sye tggu awk..

Yeah... aher nya awk PM sye. Sye epy sgt awk. Awk ckp nk jmpa sye. Sye trus stuju awk. Sye rse epy sgt. Sye x sbr nk jmpa awk. Sye senyum sowg2 bile pk sye akn jmpa awk. Sye nk brbual dgn awk depan2. Kite akn jln2 dan sye akn bgthu kt awk betapa bahagianya sye ade kwn mcm awk.

Awk, ari ni kita dh jmpa. Thanks awk. Awk terus-terus usik saya. Awk wt lawak smpai kn sye sakit perut asyik trgelak jer. Lepas tu awk belanja sye KFC. Awk thu sye suke mkn KFC. Thanks awk. Awk baik sgt.. Awk ttp epy tp knp sye tgk awk x ceria. Awk...awk ada mslh ker? Smpai skrg sye trtnye2 awk ade masalah ke x? tp awk x prnah nk cite kt sye. Awk trus hiburkan sye.

Sebelum balik sye anta awk kt krete. Awk peluk sye kuat2. Sye xthu knp. Tiba2 airmata awk mengalir. Sye tnye knp awk menangis tp awk ckp xde pape. Awk ckp awk syg sye. Awk ckp awk suke knl dgn sye. Awk, sye pun ske knl dgn awk. Awk baik. Awk jujur dgn sye. Sye peluk awk2 erat2. Sye lap airmata awk. Sye ckp kt awk, org pmpuan skrg dh kuat. Xblh menangis. Terus awk trgelak dan cubit perut sye. Sye pun ikut gelak sme. Epy sgt awk.. Walaupun baru prtama kali kita jmpa tp sye rse dekat sgt dgn awk.

Sebelum awk balik, tiba2 awk masuk krete dan kuarkan stu smpul surat. Awk bg kt sye. Awk ckp balik umah nnti bru baca. Awk ckp klu sye x ikut ckp awk, awk akn pergi dr hidup sye. Sye takut kehilangan awk. Sye jnji dgn awk sye akn buka kt umah. Sye akn baca kt umah. Awk terus senyum dan peluk sye lagi. Awk start kreta dan mula tgglkn sye. Awk lambai sye. Sye lmbai awk. Awk smpt jeling sye dr cermin sisi awk. Airmata saye mgalir bile awk hilang dr pndgn sye. Sye x thu knp sye trlalu myggi awk. Mgkin awk trlalu baik pd sye.

Sye trus gi kt krete sye. Sye nk cpt smpai umah. Sye x sbr nk buka surat awk. Sye nk baca ape yg awk tulis kt sye. Mgkin awk ckp awk rindu kt sye. Sye syg awk. syg awk sgt2. Bile tiba umah sye terus masuk bilik. Sye buka surt awk. Sye baca surt awk stu persatu. Trus airmata sye mgalir. Smpai ati awk. Smpai ati awk nk tgglkn sye. Knp awk x prnh nk bgthu sye awk??? Knp awk tgglkn sye? sye trus amk tpon nk tpon awk. Tp x dpt. Knp awk off tpon awk. Awk kt mane? Knp x jwb pggilan sye?

Sye trus on9 nk tgk awk kt YM. tp awk x on9. Sye bka facebook awk ttp x on9. knp awk? knp awk nk tggl kn sye. Sye syg awk sgt2. Sye x tntu arah bile baca surt awk. Smpai ati awk. Awk bg sye senyuman tp dlm masa yg sme awk sbnrnyer tgh berperang dgn kesedihan. Kwn jenis ape sye ni awk?? Arghhhhhhhhhhhhhhhhh!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Sye nk mnjerit sekuat hati sye. Sye nk ckp betapa bodoh nyer sye jd kawan awk. Sye kejam awk. Kejam x brkongsi kesedihan awk.

Sye x thu awk tggl kn mane. Bodoh sye awk x pernah nk tnye awk tggl kn mane. Awk, sye rindu sgt2 kt awk. Tlg lh jwb pggilan sye. Tlg lh jgn wt sye risau. Knp awk x on9. Dh seminggu awk. dh seminggu sye tggu awk PM sye. Dh seminggu sye tggu awk buzz sye. Ari2 sye tgk facebook awk. Tp kosong.. Awk xde post ape2. Awk......... menangis sye awk. Sye xnk kehilangan awk..

Awk, ari nie sye buka facebook awk. Ramai kwn2 awk ucap takziah. Rmai kwn2 doakan awk.. Awk... ape nie??????????????? sye x fhm. sye trus komen kt post yg ade dlm fb awk, sye tnye spe yg meninggal???? Dowg balas awk, dowg ckp awk dh xde lg. Awk.......................... sye xprcaya awk. Sye trus tpon no awk. Syukur dapat and ade owg angkt. Tapi bkn awk yg angkt... Awk,sye xblh thn airmata sye lg awk. Mak awk ckp awk mmg dh xde. Awk, knp awk kejam dgn sye. Sye xnk kehilangan awk.

Sye terus buang tpon sye. Sye menangis puas2 ari nie awk. Sye x blh bendung lg kesedihan sye. Dh lme kite kwn awk.Tapi awk x prnh cite kt sye. Sye bnci surat awk!!!!

Assalammualaikum..

Ingin saya memohon ampun dan maaf seandainya kedatangan surat ini mengganggu masa awak.

Saya minta maaf kerana merahsiakan perkara yang menjadi persoalan antara hidup dan mati saya. Tapi sebelum saya bercerita tentang diri saya, saya ingin memberitahu dan meluahkan betapa saya menyayangi awak dan bertuah memiliki kawan seperti awak. Walaupun saya miskin, tapi awak sudi berkawan dengan saya.

Awak, seandainya hari ini esok atau selepas ini saya tiada dalam dunia, awak kenanglah persahabatan kita dalam hati awk. Saya tidak akan lupakan awak sehingga akhir nafas saya. Hari ini saya berjumpa dengan awak kerana saya tahu mungkin ini lah kali pertama dan terakhir saya berjumpa dengan awak

Maafkan saya kerana merahsiakan semua ini. Sebenarnya saya mengalami barah otak dan berada di tahap yang kritikal. Saya hanya mempunyai 6bulan untuk melihat keindahan dunia. Saya tidak mahu dirawat kerana saya tahu tiada harapan untuk sembuh. Ini adalah bulan terakhir saya dan niat saya untuk berjumpa dengan awak akhirnya termakbul. Kerana saya tahu bila-bila masa tuhan akan panggil saya. Saya redha awk.

Awak
Bertuah saya mengenali awak. Saya sayang sangat awak. Kalau saya dah pergi nanti, tolong doakan saya ye awak. Maafkan segala kesilapan saya pada awak. Awak kawan terbaik saya.

Yang Ikhlas,
Nur Balqis




Saya akan ingat awak sampai bila-bila... :-(

Thursday, November 25, 2010

Syokkkkk

Msa aku kecik2 dulu aku syok kt mmber stu sekolh rendah aku. Bile aku nek tngkatan, aku syok jgk dgn mmber stu seklh aku. Bile aku kje kilang, aku syok jgk kt mmber stu kilang aku. Bile aku berhenti kilang, dok kg aku syok plak kt mmber stu kg aku.

Bile aku belajar kt poli aku syok pulak dgn mmber stu poli aku. Hahahaha.. Bile aku on FB, aku syok plak dgn kwn kt FB aku. Bile aku on YM aku syok plak kt kwn YM aku.. Aduh.. Mcm mne nie?

Biaq pi lh korang nk ckp ape pun. Hahaha..

Sebenarnye ade kesimpulan kt sini. Cuba korang fikir-fikirkan balik, orang yang akan bakal jd pasangan kita sebenarnye ada depan mata kita sendiri. Mungkin di tmpt kita belajr, mgkin d kg kita, mgkin antara kwn2 fb kite, mgkin antra kwn2 ym kte.

Cuma kite blm pasti spe dia, di mana dia, dn mcm mne blh jd psgn kita. Dan mungkin jga psgn yg korang cari adalah org yg ari2 brgaduh dgn korang. Spe tahu kn.. Tettttt...... Ahaks ^_^

So korang,intai2 lh calon yg korang rse sesuai utk jd psgn korang dlm rmai2 kenalan korang tu. But make sure korang pilih yg terbaik antara yg terbaik. Bkn nyer ape,kalau korang tgk dunia sekrg nie, cinta kapel cuma untuk suke2.

Kalau aku gi MP, cnfirm dak2 sekolah ramai yg datim sne,datim sini, pelok sne, pelok sini. Biar lh orang yg korang pilih tu len jnjikn kebahagian and jd psgn korang smpai korang hembuskn nafas korang. Bukan utk suke suki,untuk enjoy2..

Kdg2 tahap kegatalan aku nie melmpau and aku byg kn spe yg akn jd psgn aku nie. Pas tu aku cnfirm ketok kepala aku sndiri and ckp "xde spe thn perangai ko ni". Hahahaha.. Tapi mmg betol lh. Xde owg yg leh thn dgn perangai aku nie.

Kdg2 ade yg thn, aku plak yg x thn.. Erkkk... Aduh.. Lagi satu aku paling x thn klu ari2 nak tpon aku, nk mesej2 aku.. lorhh.. Aku dh lame x mesej2 kt tpon. Aku x thu nk taip ape.. Pas tu kau ckp bosan plak kwn dgn aku. Biaq pi lah ko nk ckp ape. Dah mmg aku mcm nie.

Tapi cuba klu korang byg kn, org yg ari2 gaduh dgn korang pas tu jd psgn hidup korang. Kdg2 lawak kn. tapi best oo klu igt2 kn balik zaman2 gadh tu bile korang dh kawen nnti.. ahaks.. Aku pun nk mcm tu jgk.. So spe2 yg nk gaduh dgn aku...lai2.. dialu2kan.. Hahaha... Lagi satu ape plak pendapat korang pas kawen bru bercinta. Aku rse sesuai jgk utk aku nie.

Ye lh, cuba korang buka minda korang besar2, dah bape kali korang kapel and bape kali korang putus. Walaupun sekarang nie korang kapel korang agk2 leh trjamin ker kapel tu kalau korang rncang lagi 5,6 thun bru nak kawen. Haha.. Mgkin ade yg trjamin kot tp aku rse 10% jer yg mcm tu.

So, pe slh nyer kite ikut zaman2 dulu lek. Pas kwen bru bercinta. Hahaha.. Indah jgk... Syokkkkk oooo...

Kiamat

Pagi ni aku dengar ank buah aku ckp pasal kiamat. Aidil ank buah aku yg bru umo 9 tahun tnye pd adik aku yg umo 8 thun.

Aidil : mak usu, ko rasa dk danisha (ank buah aku bru umo 1 tahun lebey) dpt besar mcm kita x?
Adik aku : boleh lah.. nanti lama2 dia besar ler.
Aidil : mana blh besar. Kan 2012 dah kiamat....Tanah2 nnti semua pecah.

Aku terus pndag dowg. Ya Allah, klu lh dowg thu betapa azab nyer meniti hari kiamat tentu dia xkn ckp mcm tu. Tapi dowg masih kanak2 suci yang terus dijanjikan syurga. Masih seperti kain yang putih. Tapi aku? Cukup ke amalan aku utk aku menghadapi alam akhirat? Bagi aku pulak biar lh aku mati dulu sebelum tiba nyer hari kiamat. X sanggup aku menghadapi hari tu. Bila aku tgk dowg berbual ttg kiamat, xde sedikit pun perasaan takut pada dowg. Tapi hati aku yang terdetik, hati aku yang merasakan betapa dasyatnyer hari kiamat. Semuanya dah diterangkan dalam Al-Quran betapa dasyatnya hari Kiamat. Semua isi alam hancur. Tiada apa yang tinggal. Alam akhirat yang kekal abadi.

Antara syurga dan neraka tempat kita?? renung-renungkanlah.. Di mana kita hendak letakkan diri kita dan di mana tempat kita dengan segala perkara-perkara yang pernah kita lakukan selama kita bernafas...


Tuhanku aku tidak layak
untuk syurgaMu
tetapi aku tidak pula
sanggup menanggung
seksa nerakaMu,
dari itu kurniakanlah
ampunan kepadaku,
ampunkanlah dosaku,
sesungguhnya Engkaulah pengampun
dosa-dosa besar........

Tuhanku aku tidak layak
untuk syurgaMu
tetapi aku tidak pula
sanggup menanggung
seksa nerakaMu,
dari itu kurniakanlah
ampunan kepadaku,
ampunkanlah dosaku,
sesungguhnya Engkaulah pengampun
dosa-dosa besar........

Tuesday, November 23, 2010

Indahkah cinta?

Suhaili memandang sekeliling. Tiada apa yang mampu diungkapkan pada saat ini. Segala-galanya berlaku dengan pantas. Suhaili memandang pakaian pengantin yang masih bersarung di tubuhnya. Serta merta mengalir laju air mata membasahi pipi. Tidak pernah terduga kesudahan hidupnya berakhir seperti ini. Hidup bersama-sama insan yang tidak mungkin mencintai nya dan sentiasa akan berdendam dengannya membuatkan Suhaili berasa seperti hendak lari dari dunia ini.

"Aku terima nikah Siti Nur Suhaili binti Ahmad Fadli dengan mas kahwinnya rm80 tunai " . Dengan sekali lafaz, Wan Nor Razlan bin Wan Zafril sah menjadi suami kepada Suhaili. Tetamu yang hadir menadah tangan memanjatkan doa kesyukuran kepada mempelai. Suhaili terus menitiskan air mata dan sesekali diseka air mata yang jatuh supaya tidak terlalu ketara. Dadanya semakin berdegup kencang tatkala Razlan menghampirinya untuk menyarungkan cincin bagi upacara pembatalan air sembahyang. Razlan merenung tajam ke arah Suhaili sebelum dahi Suhaili dikucup.

"Kau tidak akan hidup bahagia", bisik Razlan di telinga Suhaili. Itulah kata-kata terakhir yang didengar dari mulut Razlan selepas dia bergelar isteri. Selesai sahaja majlis perkahwinan, Razlan terus meminta izin untuk membawa Suhaili ke apartmentnya sendiri dengan alasan mahu memulakan alam rumahtangga. Mama dan papa Suhaili yang tidak mengetahui peristiwa hitam antara mereke terus merestui dengan harapan puteri kesayangan mereka akan hidup bahagia. Tiba sahaja di apartment Suhaili ditinggalkan keseorangan tanpa sebarang pesan dan kata.

Suhaili tersentak dari lamunan apabila terdengar bunyi kereta.

"Mungkin dia dah balik", bisik hati Suhaili. Suhaili terus berlari ke katil dan pura-pura melelapkan mata. Suhaili mendengar bunyi pintu dikuak. Hati Suhaili semakin berdebar-debar. Setiap langkah yang semakin hampir dirasakan seperti malaikat Izrail yang akan menarik nyawanya pada bila-bila masa.

"Woi perempuan! bangun ! Aku cakap bangun!! ", bentak Razlan dengan suara yang meninggi. Suhaili masih mematikan diri seolah-olah tidak mendengar teriakan dari Razlan. Hilang kesabaran Razlan lalu menarik rambut Suhaili sehingga Suhaili terjelepok di atas lantai. Pinggang Suhaili berasa sakit.

" Kau nak apa dari aku Razlan? Kenapa kau buat aku macam ni? Kenapa kau kahwin dengan aku sedangkan kau tahu aku benci dengan kau ? ", Suhaili memulakan pertanyaan dengan harapan Razlan dapat berkomunikasi dengan cara yang lembut.

"Kau tanya aku nak apa?", Razlan membalas sambil menarik rambut Suhaili. Suhaili merasakan seluruh kepala dan lehernya sakit akibat dari perbuatan Razlan. Suhaili meraung sambil menahan kesakitan. " Kau tahu aku nak apa? Aku nak balas dendam pada kau. Aku nak kau rasakan macam mana rasanya bila kau jatuhkan airmuka aku depan kawan-kawan aku. Hey pompuan, kau jangan pikir kau bagus! Sekarang aku boleh buat apa yang aku suka pada kau!", Razlan melepaskan segala yang terbuku di dada. Razlan tidak mungkin akan melupakan maruah yang tercalar gara-gara perempuan bernama Siti Nur Suhaili. Bermacam-macam cara yang dilakukan untuk mendapatkan Suhaili dan akhirnya dia berjaya dengan taktik kotornya sendiri.

Bersambung.........

Sunday, November 21, 2010

Ikan oooo ikan

30 October 201

Sebelum tibanya waktu malam, petang tu ade mesej masuk kat tipon aku. Tut..tut.( bunyi mesej) konon-kononlah bunyi macam nie. Hahaha.. Ada akak sayang aku mesej ajak pergi makan ikan bakar. Best nyer. Aku pun tanpa nak pikir panjang2 terus jer setuju lah. Tak kan nak tolak plak owg nak belanja kan. Aku datang makan jer.


Best lah time nie. Sempoi jer aku rasa. Aku rasa first time aku gi makan ikan bakar. Kolot kan aku nie. Tapi nie lah kenyataan nyer. Aku pun tak adalah teruja sangat tapi bila dah ade owg ajak jgn lh jual mahal kan. Rezeki jangan di tolak. Tapi kalau ade yang ajak swuh blanjer ikan bakar, tu memang wajib untuk aku tolak. HAhahahaha..


Ntuh bila lah agak nya aku dapat outing macam nie lagi dgn kawan2 aku plak. Nak tggu reunion pun lambat lagi. Adoi.. Terima kasih kat akak yang belanja aku makan ikan bakar nie k. Antara menu-menu yang aku ingat ;
  • Ikan bakar
  • Ikan tiga rasa
  • Kerang rebus
  • Sotong goreng tepung
Nyum2.. sedap oooooooooooooooo

Di pagi Aidiladha

Aidiladha tahun nie sambut ala kadar jer. Dan macam biasa tiap-tiap pagi raya kitaorang akan pergi wakaf menziarahi kubur nenek dan kubur yang tersayang, arwah abang aku yang meninggal dua tahun lepas. Macam biasalah pagi-pagi mak dah kejut nak gi wakaf pagi. Aku dah bangun pagi sempat gak aku tidur balik. Hahaha.. Aku bangun tengok mak aku dah siapkan bunga untuk taburkan atas kubur nanti.

Sebelum pergi kubur aku tanya pada akak aku boleh ke ambil gambar masa kat kubur nanti. Akak aku cakap dia pun x thu. Tapi aku ambil jer buat kenangan dalam blog aku ni. Sekurang-kurang nyer setiap saat aku kat mana pun aku dapat tengok kubur arwah.


Baru habis bacaan Yasin.




Semoga arwah ditempatkan di kalangan orang-orang yang beriman. Al-Fatihah...



Rumput "kapet" nie memang ditanam atas kubur arwah. So kena dijaga. Kalau panjang tu kena lh kemas kan. Xde lah nampak macam kubur yang x dijaga. Sekarang nie mak dah ok. Dah boleh terima qada' dan qadar. Mula-mula dulu memang kesian jugak tgk. Maklumlah anak yang dia kandung, yang dia jaga, yang dia susukan, dah pergi tinggalkan kitaorang smua. Bukan untuk sehari dua tetapi untuk selama-lamanya. Tapi ini lah yang dikatakan dunia hanya sementara. Akhirat yang kekal abadi..


Yang nie adalah antara aktiviti wajib yang akan dilakukan sebelum masuk kereta and balik rumah. Tanah melekat di selipar lorh. Hahaha..